saya nak baca ..

HIBURAN

ARKIB : 18/08/2012

Mari melawat bandar bersejarah

A'FAMOSA merupakan antara bangunan sejarah warisan dunia yang masih dipelihara dan kini diiktiraf UNESCO sebagai Bandar Warisan Dunia.

BERCUTI ke Melaka? Apa yang menarik di sana dan kenapa lokasi ini amat popular di kalangan pelancong?

Bagi mendapatkan jawapan tersebut, mari kita baca cerita pengalaman saudari Natasha Nadia Nasaruddin dari Kampung Kandis, Kodiang, Kedah Darul Aman yang bercuti ke Melaka bersama rakan-rakan.

Pada 6 Julai lalu, saya dan empat rakan bercuti ke Melaka selama tiga hari dua malam. Setelah bagasi diletakkan dalam boot kereta maka secara tidak rasmi perjalanan pun bermula.

Aktiviti pertama selepas sampai ke bandar raya bersejarah itu, kami ke Baba House Boutique Hotel yang masih mengekalkan tradisi kebudayaan Cina Peranakan atau juga dikenali sebagai Baba-Nyonya.

Lokasi hotel ini terletak di Jalan Tun Tan Cheng Lock berhampiran lokasi tarikan pelancong terkenal seperti pusat beli-belah, kedai antik dan Jonker Street.

Selepas menjamu selera makan tengah hari dengan menu nasi campur berharga sekitar RM10, kami pun berehat di bilik hotel masing-masing memandangkan perjalanan dari Kedah ke Melaka hampir 620 kilometer dan mengambil masa hampir lapan jam perjalanan.

Tepat jam 5 petang, barulah kami berkumpul di lobi hotel dan mula menerokai bandar Melaka.

Sedang asyik melihat pembangunan bandar tersebut, kami memutuskan untuk makan di Gazeebo Melaka.

Menu pilihan hanyalah karipap dan kuih pengeram yang hanya berharga RM5.

Selepas mengalas perut, kami pun bergegas ke Pantai Puteri untuk acara seterusnya yang amat dinanti-nantikan iaitu jamuan barbeku (BBQ).

Seronok rasanya ketika membakar ayam, ikan dan hot dog yang siap di peram dengan rempah istimewa dari Kedah.

Masing-masing tolong-menolong dan sesudah penuh diisi, kami pun berjalan-jalan di sekitar Sungai Melaka.

Sekitar kawasan ini amat cantik ala-ala Venice, Itali dan kebanyakan bangunan yang terdapat di sana dihiasi gambaran kreatif cat semburan angin pelbagai bentuk dan rupa.

Dengan bayaran sebanyak RM10, kami pun naik marry go round yang diberi nama timangan Eye On Melaka.

Agak riuh suasana ketika kami menaiki permainan ini maklumlah baru pertama kali mencuba. Kelakarnya salah seorang rakan kami seolah-olah diserang histeria.

Selepas puas bergambar, kami pun pulang semula ke hotel untuk berehat. Letak sahaja kepala di bantal, terus zzzzz,zzzz,zzzzz akibat keletihan pada malam pertama.

Pukul 11 pagi keesokan harinya, kami mula bergerak mencari makanan dan berhenti makan di sebuah restoran berdekatan Dataran Pahlawan.

Lauk asam pedas Melaka menjadi pilihan dan kemudian kami ke sekitar Dataran Pahlawan, Bandar Hilir dan Kota A Famosa untuk aktiviti bergambar.

Selepas puas menikmati pemandangan atas bukit kota purbakala itu, kami pun bergerak ke lokasi seterusnya iaitu Kolam Air Panas Gadek.

Walaupun kami sedikit keletihan namun ia tidak menghalang untuk mengunjungi lokasi tersebut.

Tanpa berlengah kami pun mencelup kaki ke dalam air panas yang sedang berasap berkepul-kepul.

Pada mulanya ia agak panas namun lama-kelamaan kepanasannya mula hilang kerana badan telah serasi dengan kepanasan tersebut.

Hampir sejam setengah berlalu, kami pun mengambil keputusan untuk makan malam berdekatan dengan hotel dan aktiviti membeli-belah di sekitar Jonker Street pun bermula.

Sampai di hotel, masing-masing terus tidur dan keesokan harinya selepas bersarapan kami pun terus check out pada pukul 12 tengah hari.

Bagi kami berempat, percutian ini merupakan kenangan yang paling menyeronokkan. Susah hendak gambarkan kegembiraan kami lebih-lebih lagi peluang bercuti pertama kali ke Melaka.

Kongsi Konten di :

IKLAN@UTUSAN

ePlayer Sukan

MENARIK
Ruang iklan percuma hartanah, produk
Promosikan perniagaan anda kepada dunia.
Jom langgan akhbar Utusan Malaysia
Dapatkan terus akhbar dengan cara mudah.
Aduan sukar dapat naskhah akhbar
Beritahu kami jika akhbar tiada di tempat anda.
Gambar kahwin Album Raja Sehari
Abadikan kenangan indah anda di dada akhbar.
Mari baca Utusan Melayu Mingguan
Kekalkan tradisi, pelajari tulisan jawi.
SMS News Alert Utusan Malaysia
Dapatkan berita terkini di telefon bimbit anda.