saya nak baca ..

RENCANA


ARKIB : 20/07/2014

Perspektif geopolitik tragedi MH370-MH17

Dua kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak pada 18 Julai 2014 tentang tragedi pesawat MH17 di wilayah Ukraine Khamis lalu, memanifestasikan ketegasan pemerintah Malaysia dalam mengendalikan musibah berkenaan berasaskan realiti geopolitik serantau dan sejagat.

Ini dicerminkan dengan ikrar bahawa pemerintah Malaysia akan merungkai tragedi tersebut secara bersungguh-sungguh, menerusi saluran diplomasi dua hala dan pelbagai hala, tanpa menuding jari kepada sesiapa, dan penyebab angkara itu wajar didedahkan serta dibawa ke muka pengadilan.

Hakikat Parlimen Malaysia akan menganjurkan sidang tergempar pada Rabu ini sempena tragedi tersebut pula memperkukuhkan lagi ketegasan berkenaan.

Ikrar dan tindakan di atas, bagaimanapun, boleh dijadikan asas pembentukan serta pelaksanaan strategi dan dasar keselamatan domestik dan keselamatan luar Malaysia yang bercorak jangka panjang, jika pentadbiran Najib bijak dalam menganalisis kedudukan geopolitik Malaysia berikutan tragedi MH370 dan MH17.

Ini kerana kedua-dua tragedi tersebut memanifestasikan percaturan mutakhir di mana Malaysia seakan-akan mahu dijadikan antara aktor kepada percaturan geopolitik global di Asia Timur yang melibatkan China, dan di wilayah berkonflik di Ukraine yang melibatkan Rusia.

Ini sebabnya tragedi MH370 seolah-olah mahu melaga-lagakan Malaysia dengan China, sementara tragedi MH17 seolah-olah hendak mengadu-dombakan Malaysia dengan Rusia.

Kedua-dua tragedi tersebut juga seakan-akan bermotif menjadikan Malaysia lebih bergantung kepada Amerika Syarikat (AS) serta sekutu-sekutunya dalam mencari penyelesaian kepada musibah yang menimpa MAS mutakhir ini.

Tragedi MH370 dan MH17, oleh yang demikian wajar dianalisis oleh pentadbiran Najib menerusi perspektif AS selaku rakan dagang Malaysia yang terbesar di dunia, China selaku rakan dagang Malaysia yang utama di Asia, dan Rusia selaku antara rakan diplomatik Malaysia sejak era Perang Dingin.

Kedua-dua tragedi ini juga harus dianalisis berdasarkan hakikat bahawa AS adalah adikuasa global pada abad ke-21, sementara China dan Rusia adalah antara kuasa besar dunia yang berpotensi mempengaruhi kemunculan sistem antarabangsa yang dwipolar atau multipolar dan boleh menggugat keunggulan AS pada hari-hari mendatang.

Untuk mencapai matlamat ini, pentadbiran Najib juga wajar menerima hakikat bahawa geopolitik serantau dan sejagat pada era pasca Perang Dingin ialah berpaksikan pada realiti bahawa terorisme global merupakan musuh utama AS pada abad ke-21.

Intisari realiti persoalan terorisme ini, antaranya dihuraikan dalam kajian kumpulan Project for the New American Century (PNAC) dan kajian RAND Corporation.

Kajian PNAC memperakukan AS melibatkan diri dalam pelbagai peperangan utama dan perlu memenangi kesemua peperangan tersebut secara serentak; menyusun semula pasukan tenteranya sebagai respons kepada pelbagai realiti strategik pada abad ke-21 menerusi pemindahan pasukan tenteranya ke tenggara Eropah dan Asia Tenggara; dan menukar corak mobilisasi tentera lautnya untuk mencerminkan keprihatinan strategik AS di Asia Timur.

Beberapa perakuan PNAC ini menjadi sebahagian strategi keselamatan AS di era Pentadbiran Presiden George W. Bush seperti yang terkandung dalam The US Security Strategy 2002, yang menjadi sumber utama kepada perang terorisme, termasuk di Asia Tenggara. Strategi ini, yang diteruskan mutakhir ini, turut dihuraikan dalam analisis Tom Barry (2004), Daniel Twinning (2007), Herbert Docena (2007) dan Ruhanie Ahmad (2011).

Kajian RAND Corporation (1999:73-74) pula mencadangkan AS mengukuhkan kerjasama politik dan ketenteraannya dengan negara-negara ASEAN; menyesuaikan pasukan tenteranya dengan kemungkinan-kemungkinan tentang China; dan AS memperolehi akses kemudahan ketenteraan di Asia Tenggara.

Kajian RAND Corporation (2001:10-12) pula mencadangkan AS dan sekutunya di Asia Timur memberikan perhatian serius terhadap potensi ancaman yang boleh terjadi di Selat Melaka; dan supaya AS mengekalkan keupayaannya untuk menafikan kebebasan operasi pelayaran di perairan ini kepada pihak yang berpotensi menjadi musuhnya.

Pelaksanaan strategi berasaskan ketiga-tiga kajian tersebut diselindungkan menerusi tindakan AS memerangi terorisme global di Asia Barat, Asia Tengah, Asia Selatan dan Asia Tenggara mulai akhir 2000.

Ini menyebabkan terorisme sejagat sebagai elemen yang mudah dijadikan kambing hitam untuk mengabsahkan sesuatu fenomena yang mengejutkan dunia, diselubungi misteri, dan dikaitkan dengan teori konspirasi, seperti tragedi MH370 dan MH17.

Oleh yang demikian, secara langsung atau sebaliknya, intisari ketiga-tiga kajian di atas adalah relevan kepada analisis geopolitik global dan serantau yang melibatkan Malaysia pada hari ini.

Intisari kepada ketiga-tiga analisis di atas juga boleh dijadikan petunjuk terhadap pelbagai ancaman yang boleh menggugat Malaysia dan perlu ditangani menerusi dasar luarnya, serta aneka keterdedahan yang dialami oleh Malaysia dan wajar ditangani menerusi dasar keselamatan domestiknya.

Ketiga-tiganya juga membolehkan Malaysia mengenal pasti kelemahan, kekuatan serta kepentingan strategiknya dalam menangani permasalahan serta persoalan geopolitik global dan serantau.

Berdasarkan kajian-kajian di atas, Pentadbiran Najib wajar merungkai permasalahan dan persoalan geopolitik Malaysia berikutan tragedi MH370 dan MH17, berasaskan perkembangan geopolitik di wilayah Ukraine; Mesir dan Libya; Jordan, Palestin dan Israel; Iraq; Afghanistan dan Pakistan; dan keakraban hubungan ketenteraan AS-India pada era pasca 11 September 2001 (9/11).

Pentadbiran Najib juga wajar menganalisis permasalahan dan persoalan perang terorisme di Asia Tenggara; minat AS yang tinggi untuk menguasai Selat Melaka, Laut China Selatan serta perairan Malaysia-Filipina di Kepulauan Sulu pada abad ke-21; pencerobohan Kiram; insiden-insiden penculikan di Sabah; kebangkitan China selaku kuasa ekonomi dunia; dan keprihatinan Australia terhadap Asia-Pasifik.

Persoalan utama kepada analisis di atas adalah: bagaimana dan sejauh manakah keterlibatan AS dalam perkembangan geopolitik di wilayah-wilayah terbabit; adakah keterlibatan ini secara langsung atau secara berproksi; dan bagaimanakah keterlibatan ini berkait dengan strategi besar AS terhadap Rusia dan China pada abad ke-21.

Menerusi persoalan-persoalan ini, pentadbiran Najib mampu merungkai strategi dan percaturan geopolitik yang menyelubungi misteri kehilangan pesawat MH370 serta menyelubungi identiti sebenar pembuat angkara tragedi MH17.

Pentadbiran Najib juga boleh menghindarkan Malaysia daripada dijebak oleh bahaya percaturan geopolitik serantau dan sejagat yang cuba menjadikan Malaysia antara aktor utamanya di Asia Tenggara.

Kesimpulannya, tragedi MH730 dan MH17 wajar dianalisis secara bijaksana dan dijadikan landasan dasar keselamatan luar dan keselamatan domestik Malaysia pada abad ke-21 supaya Malaysia terus berkecuali, berwibawa, aman, makmur dan bebas daripada kongkongan, manipulasi serta ancaman kuasa-kuasa besar.

* Datuk Ruhanie Ahmad ialah bekas Ahli Parlimen Parit Sulong, Johor, dan kini pelajar peringkat PhD. di Universiti Kebangsaan Malaysia.

Kongsi Konten di :

Waktu Solat Kuala Lumpur
 
Subuh 5:52
Zuhur 1:17
Asar 4:27
Maghrib 7:22
Isyak 8:32



 

Dengar SuriaFM
Radio SuriaFM Menceriakan Duniamu
Riuh Rio Brazil 2014
Laman web mikro bola sepak Piala Dunia 2014
Tragedi Pesawat MH370
Utusan Live lapor kehilangan pesawat MH370
KE7B Greenland 2014
Laporan Ekspedisi KE7B Greenland Malaysia 2014






MENARIK
Ruang iklan percuma hartanah, produk
Promosikan perniagaan anda kepada dunia.
Jom langgan akhbar Utusan Malaysia
Dapatkan terus akhbar dengan cara mudah.
Aduan sukar dapat naskhah akhbar
Beritahu kami jika akhbar tiada di tempat anda.
Gambar kahwin Album Raja Sehari
Abadikan kenangan indah anda di dada akhbar.
Mari baca Utusan Melayu Mingguan
Kekalkan tradisi, pelajari tulisan jawi.
SMS News Alert Utusan Malaysia
Dapatkan berita terkini di telefon bimbit anda.