saya nak baca ..

RENCANA


ARKIB : 08/05/2011

Aduhai suami, dengarlah rintihan isteri

BANYAK harapan disandarkan apabila seorang wanita itu menyerahkan dirinya sebagai suri kepada seorang lelaki. Sebahagian yang mereka ada, akan ditinggalkan. Jiwa dan raga akan diserahkan untuk seorang lelaki bagi sepanjang hayat pula.

Ada yang bernasib baik, mendapat suami bertanggungjawab memenuhi segala keperluan. Yang dulu dari keluarga miskin, kini cukup semuanya. Dulu berada, kini melimpah ruah rezekinya seperti juga kasih sayang yang diperoleh.

Tetapi ramai tidak bernasib baik, mendapat suami indah khabar daripada rupa. Dulu dari keluarga miskin, kini bertambah melarat. Yang dulu berkecukupan, kini hidup tunggang-langgang menyara diri dan anak.

Dan yang tentu ramai ialah suami yang tak reti-reti layan isteri. Walaupun berbuih mulut berleter, suami seperti buat tak endah untuk memahami perasaan dan hak isteri. Suami seperti pekak badak bila bab menghargai isteri ini. Tapi apa nak buat, dah jodoh.

Semakin lama usia perkahwinan bukan makin memahami tetapi semakin pentingkan keperluan diri sendiri. Sedangkan apa yang isteri harapkan bukanlah hal yang luar biasa dan besar. Cuma hal-hal kecil tetapi membawa makna besar. Jika mahu disenaraikan hal-hal kecil yang menjadi rintihan hati isteri itu tentulah begitu banyak. Ia sudah banyak dibahaskan.

Sebut saja soal memuji isteri. Juga malas membantu isteri mengurus rumah dan anak. Berat tulang membasuh pinggan mangkuk yang berlonggok di sinki. Ego dan gagal mengawal amarah, tak menghargai pendapat dan tak tahu mengambil hati isteri, suka berbohong dan tak memahami perubahan isteri.

Perangai sebegitu seperti diwarisi, diperturunkan dari generasi ke generasi. Mungkin sebelum mengahwinkan anak lelakinya, seorang ibu perlu memberi kuliah khusus bagaimana mahu menjaga isterinya agar ‘kecacatan kecil’ itu tidak berterusan.

Inilah yang Kucing Jantan dapat rasakan daripada respons kaum Hawa terhadap artikel Kucing Jantan pada 27 Mac lalu bertajuk Aduhai isteri yang lokek bersolek. Sebahagiannya begitu biasa didengar tapi masalahnya, ia tak mudah disedari suami. Ia seperti menyiram air di daun keladi dan masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.

Surat 1 dari Norainon.

Saya sangat setuju dengan anda mengenai topik ini. Kebanyakan wanita hanya bersolek untuk orang lain di pejabat, bukan untuk suami. Anda tau kenapa? Sebab suami tak pernah menghargainya pun. Ada ke nak puji? Dah lah tak puji, kadang-kadang buat tak nampak je. Kalau perempuan lain, siap bagi komen lagi. Hati isteri mana tak panas.

Suami pun tak berdandan untuk isteri. Balik rumah, baring kat kerusi panjang, penat gila - macam dia sorang yang kerja. Tangan pegang remote control TV. Paling buruk, dah buang baju, berlengeng dan terburai semua lemak perut. Lepas tu berdengkur, TV pulak tengok dia.

Isteri balik dari pejabat, terus ke dapur untuk masak. Kalau ada anak kecil lagi teruk, semua nak diselenggarakan. Suami tetap depan TV dan mengharapkan makan malam tersedia ikut waktu.

Dah makan, isteri kena basuh pinggan dan berkemas. Mana nak basuh baju lagi. Bila dah penat, mana ada masa nak make-up untuk suami?

Alahai, kalau suami nak pasang lain, isteri cantik dan selalu bersolek pun, dia tetap jugak dengan keputusan dia tu. Saja je cari alasan nak salahkan isteri.

Anda patut tulis lagi satu rencana dan bincang mengenai kecacatan suami.

Surat 2 dari Shirana Hashimah

Hai kucing jantan. Ini mengenai wanita yang suka bersolek di luar rumah tapi bila di depan suami tak bersolek. Untuk pengetahuan Kucing Jantan orang perempuan bila bersolek untuk suami nanti suami kata nak pergi mana pakai lawa-lawa ni?

Dia juga akan kata sudah buang tabiat ke? Saya pernah dengar suami berkata bila keluar bersama dia, pakai kain batik pun tak apa. Buat apa nak pakai lawa-lawa. Bila kita berhias diri, suami pun tak puji kita. Sepatutnya suami kenalah beri pujian.

Bila di pejabat sebab apa orang perempuan berhias diri? Sebabnya nak jaga periuk nasi. Lagi satu pulak kena jaga penampilan. Kalau pergi pejabat dengan tak berhias nanti orang cakap macam jaga anak sepuluh orang. Jadi, janganlah nak komen orang yang suka bersolek.

Kongsi Konten di :

Waktu Solat Kuala Lumpur
 
Subuh 5:51
Zohor 1:13
Asar 4:36
Maghrib 7:09
Isyak 8:24



 

Dengar SuriaFM
Radio SuriaFM Menceriakan Duniamu
Riuh Rio Brazil 2014
Laman web mikro bola sepak Piala Dunia 2014
Tragedi Pesawat MH370
Utusan Live lapor kehilangan pesawat MH370
KE7B Greenland 2014
Laporan Ekspedisi KE7B Greenland Malaysia 2014


IKLAN@UTUSAN



IKLAN@UTUSAN
ePlayer Sukan


MENARIK
Ruang iklan percuma hartanah, produk
Promosikan perniagaan anda kepada dunia.
Jom langgan akhbar Utusan Malaysia
Dapatkan terus akhbar dengan cara mudah.
Aduan sukar dapat naskhah akhbar
Beritahu kami jika akhbar tiada di tempat anda.
Gambar kahwin Album Raja Sehari
Abadikan kenangan indah anda di dada akhbar.
Mari baca Utusan Melayu Mingguan
Kekalkan tradisi, pelajari tulisan jawi.
SMS News Alert Utusan Malaysia
Dapatkan berita terkini di telefon bimbit anda.