saya nak baca ..

FORUM


ARKIB : 26/10/2011

Rombak fungsi Polis Trafik, JPJ

Polis Trafik dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) adalah dua agensi penguatkuasaan yang melaksanakan undang-undang trafik di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987. Polis Trafik adalah salah satu unit di bawah Jabatan Ketenteraman Awam/Keselamatan Dalam Negeri, PDRM manakala JPJ adalah sebuah agensi di bawah Kementerian Pengangkutan.

Pada masa ini, sekiranya berlaku kemalangan biasa di jalan raya, selalunya laporan akan dibuat oleh orang ramai atau pihak yang terlibat kepada balai polis terdekat. Kes tersebut kemudian disalurkan kepada Unit Trafik di mana siasatan akan dilakukan oleh Pegawai Penyiasat Trafik atau mana-mana pembantu atau penolongnya bagi tujuan pampasan insurans.

Sekiranya kes kemalangan melibatkan kematian atau cedera parah atau kerosakan teruk, selalunya Pegawai Penyiasat Trafik akan mengambil masa lebih lama untuk membuat siasatan kerana memerlukan keterangan saksi, laporan bedah siasat, laporan PUSPAKOM dan lain-lain lagi bagi tujuan pendakwaan, tuntutan insuran serta proses mahkamah. Tugas ini belum lagi termasuk membuat penguatkuasaan di jalan raya ataupun membuat kawalan trafik pada waktu puncak bagi mengelakkan kesesakan di jalan raya.

Bayangkan, sekiranya sesuatu daerah mempunyai beberapa kes melibatkan kematian setiap hari, betapa banyaknya beban kerja kakitangan Polis Trafik ini yang bilangannya sedikit jika dibandingkan dengan unit lain seperti Jabatan Siasatan Jenayah (CID), Narkotik, Cawangan Khas dan lain-lain lagi. Umum mungkin sedia maklum bahawa Unit Trafik sama ada di peringkat kontinjen atau peringkat daerah, selalunya mempunyai anggota yang minimum dibandingkan dengan keperluan semasa.

Justeru, saya ingin mencadangkan agar Kementerian Dalam Negeri (KDN) dapat mempertimbangkan agar anggota Pasukan Gerakan Am (dahulunya Pasukan Polis Hutan) yang mempunyai kekuatan lebih daripada 16 batalion di seluruh negara dapat diaturgerakkan (redeploy) semula bagi memenuhi keperluan sumber manusia untuk Polis Trafik di segenap peringkat daerah sehinggalah ke peringkat kontinjen.

Saya juga mengesyorkan dibuat rombakan agar Unit Trafik dapat dikeluarkan daripada Jabatan KDN/KA dan menjadi jabatan penuh (seperti JSJ, Narkotik dan Cawangan Khas) serta pengarahnya melapor secara terus kepada Ketua Polis Negara atau Timbalan KPN.

Ini dapat meningkatkan lagi keberkesanan operasi Jabatan Trafik dari segi policy decision bagi menangani isu-isu kemalangan jalan raya yang semakin berleluasa sekarang ini. Saya yakin, dengan kematian akibat kemalangan jalan raya setiap tahun yang tidak kurang daripada 6,200 nyawa rakyat Malaysia, sudah cukup untuk dijadikan sebagai justifikasi untuk menubuhkan Jabatan Trafik ini.

Seperkara lagi yang boleh dipertimbangkan oleh kerajaan ialah isu pembahagian kuasa (separation of power) di dalam Akta Pengangkutan Jalan 1987 agar segala kuasa penguatkuasaan (power to enforce) diserahkan secara terus atau telus kepada Polis Trafik PDRM. Ini bagi membolehkan kebertanggungjawaban sepenuhnya (full responsibility) sekiranya berlaku apa-apa ketirisan dari segi pelaksanaan pada masa depan.

Buat masa ini, terdapat isu pelaksanaan undang-undang trafik yang berbeza yang berlaku di lapangan di antara Trafik PDRM dan JPJ. Contohnya daripada segi jumlah saman yang dikenakan berbeza untuk kesalahan yang sama dan isu saman polis boleh diskaun tapi bukan saman JPJ dan sebagainya.

Pada masa sama, di dalam Akta Polis, telah digariskan bahawa polis juga bertanggungjawab menguatkuasakan undang-undang trafik di jalan raya. Ini juga merupakan pertindihan kuasa sedia ada di antara Trafik dan JPJ dari segi Akta Polis dan Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Peranan JPJ sebenarnya boleh diperluaskan dan dimantapkan lagi dengan menambah nilai kepada kualiti perkhidmatan pengangkutan darat sekiranya menyerahkan kuasa penguatkuasaan kepada Trafik PDRM.

Tidak semestinya JPJ akan 'hilang taring' sekiranya peranan penguatkuasaan ini diserahkan kepada Trafik PDRM. Ini kerana, dengan pengurangan beban kerja penguatkuasaan, JPJ boleh memberi keutamaan untuk menjadi badan kawalselia yang telus dan berkualiti terutama sekali di dalam menangani isu-isu pelesenan pemandu, kualiti pengajaran di institut memandu dan pelesenan kenderaan.

Belanja kos operasi mengurus bagi agensi JPJ juga sebenarnya dapat dikurangkan dengan sebaiknya dan lebihan peruntukan boleh disalurkan kepada peningkatan taraf perkhidmatan kaunter.

Dengan pembahagian kuasa ini, adalah diharapkan dalam jangka masa panjang, persepsi negatif masyarakat terhadap Polis Trafik dan JPJ, seperti isu rasuah dapat ditangani dan dikurangkan secara beransur-ansur. Barulah selepas ini, JPJ dan Trafik Polis akan sentiasa disegani dan dihormati oleh seluruh lapisan masyarakat di negara ini.

Kongsi Konten di :

Waktu Solat Kuala Lumpur
 
Subuh 5:53
Zohor 1:15
Asar 4:38
Maghrib 7:11
Isyak 8:26



 

Dengar SuriaFM
Radio SuriaFM Menceriakan Duniamu
Riuh Rio Brazil 2014
Laman web mikro bola sepak Piala Dunia 2014
Tragedi Pesawat MH370
Utusan Live lapor kehilangan pesawat MH370
KE7B Greenland 2014
Laporan Ekspedisi KE7B Greenland Malaysia 2014


IKLAN@UTUSAN



IKLAN@UTUSAN
ePlayer Sukan


MENARIK
Ruang iklan percuma hartanah, produk
Promosikan perniagaan anda kepada dunia.
Jom langgan akhbar Utusan Malaysia
Dapatkan terus akhbar dengan cara mudah.
Aduan sukar dapat naskhah akhbar
Beritahu kami jika akhbar tiada di tempat anda.
Gambar kahwin Album Raja Sehari
Abadikan kenangan indah anda di dada akhbar.
Mari baca Utusan Melayu Mingguan
Kekalkan tradisi, pelajari tulisan jawi.
SMS News Alert Utusan Malaysia
Dapatkan berita terkini di telefon bimbit anda.